Sätta upp en att göra lista med prioriteringar i Notion
Nedan hittar du hur du i Notion sätter upp att göra-listan, som du kan läsa om här. Om du inte redan har Notion, klicka här för att skapa användera och eventuelt ladda ned.
Skapa en database
På sidan du önskar skapa listan, skriver du “/db” och väljer “Database – Inline“

Skriv in det namnet du önskar på listan, här har jag har skrivit in “Att göra”

Lägga till kolumner
Ändra namn på kolumn
Klicka på “Name” och ändra till “Uppgift“

Redigera kolumn
Klicka på “Tags” och välj “Edit property“

Ändra namnet till “ABC” och klicka på “Type” som är under namnet

Välj “Select“

Klicka på “Add an option“

Lägg till “A (24H)“, “B (3-4 days)” och “C (1-2 months)“

Som du ser får varje val automatisk en färg, för att ändra den klickar du på till exempel “C (1-2 months)” och väljer den färg du önskar

Skapa ny kolumn med ett val
För att skapa en ny kolumn, klicka på “+“, och välj “Select” när vi nu skall skapa “VIKTIGT” och “BRÅTTOM”

Skriv in namnet “VIKTIGT” och lägg till val “VIKTIGT” och “OVIKTIGT“

Gör det samma med “BRÅTTOM” och “INTE BRÅTTOM“

Skapa ny kolumn innehållande kod
Nu skall vi skapa kolumnen “PRIO” som sorterar uppgifterna efter nummer. Numren får den utifrån vad för kombination uppgiften har av viktigt/oviktigt och bråttom/inte bråttom.
Klicka på “+” och välj “Formula“

Ge den ett namn, jag kallar den “PRIO” och klicka på “Edit” bredvid “Formula”

Där det står “Type a formula” kopierar du in koden nedan och klickar på “Done“
if(prop("BRÅTTOM") == "BRÅTTOM", if(prop("VIKTIGT") == "VIKTIGT", "1", "3"), if(prop("VIKTIGT") == "VIKTIGT", "2", "4"))

Nu är det bara att lägga in dina arbetsuppgifter och planera enligt systemet jag skrivit om här.