Infoga kryssrutor i Excel
Infoga kryssrutor i Excel och följ utvecklingen på ett projekt med en förloppsindikator.
Skapa kryssrutor
Under “Developer” klicka på “Insert” och välja “Check Box” under “Form Controls“

Placera kryssrutan under “Task completed” vid att dra ut en fyrkant, du kan ta bort texten som kommer upp bredvid kryssrutan


Kopiera kryssrutan vid att markera ruta A6 och klicka nede i höger hörn när du får upp “+” och dra helt ned till A20

Länka kryssrutorna
Länka varje kryssruta till den tomma rutan bakom radens “Task“.
Högerklicka för att markera kryssrutan, gå upp till “Formula Bar” och skriv in “=” innan du klickar på den tomma rutan bakom radens “TASK”
Till exempel skall den översta kryssrutan länkas till C6 som är första tomma ruta efter “Research”

Om du nu bockar av en kryssrutan vill du se texten “TRUE” och om du tar bort bocken står det “FALSE“

Progress
I den tomma rutan efter “Progress” skriv in “=“, gå upp i “Formula Bar” och klicka på “fx“

Under “Search for a function” skriv in “countif” och så ENTER, markera “COUNTIF” och klicka “OK“

När du står på “Range” markera alla fält med “TRUE/FALSE“

På “Criteria” skrivar du “true” och klickar “OK“

Om du provar huka av en box, vill du se siffran bak “Progress” gå från 0 till 1

Procent
För att se procent istället, markera fältet bakom “Progress“, gå upp i “Formula Bar” och bak “)” skriv in “/counta(” och markera alla under “Tasks” innan du läggar till “)” och så ENTER

Markera fältet bakom “Progress“, gå till “Home“, i menyn ovanför “Number” klicka på “%“

Förloppsindikator
Markera fältet bakom “Progress“, gå till “Home“, i menyn ovanför “Styles” klicka på “Conditional Formatting“, därefter “Data Bars” och under “Solid Fill” välj “Blue Data Bar“

Gå till “Conditional Formatting” igen och välj “Manage Rules“

Klicka på “Edit Rule”

Under “Minimum” välj “Number” vid “Type” och “0” vid “Value“, under “Maximum” välj “Number” vid “Type” och “100%” vid “Value“, klicka “OK” och “OK“

Kolla hur förloppsindikatoren ändrar sig när du bocker i kryssrutorna

Göm TRUE/FALSE
Markera fälterna med “TRUE” och “FALSE“
Högerklicka och välj “Format Cells“, alternativt använd CTRL + 1 i stället för att högerklicka

Välj “Custom“, under “Type” skriv in “;;;” och klicka “OK“

Det enda sätt att se “TRUE” och “FALSE” nu, är i “Formula Bar“
